Pět efektivních triků, které vám pomohou rychle usnout a zlepšit kvalitu spánku

                   

Spát musíme všichni. Někdo spí lépe, jiní hůře. Chcete, aby byl ten váš lepší, hlubší a zdravější? S přibývajícím věkem je stále těžší usnout a během noci se častěji probouzíme. To všechno snižuje kvalitu nočního odpočinku. Při tak rychlém stylu života, práci a rodičovských povinností je často velmi těžké v klidu usnout. A přitom často stačí jen změnit pár detailů.

Dostatek spánku je důležitý pro naše zdraví. Z dlouhodobého hlediska může spánková deprivace ovlivnit vaši náladu, paměť i imunitní systém. Může se tím také zvýšit riziko vysokého krevního tlaku, obezity, cukrovky i srdečních onemocnění. Jednoduše řečeno, kvalitní spánek je nezbytný. Víte, co jednoduchého a levného pro sebe můžete udělat?

  • Snižte množství světla v ložnici
  • Změňte barvu zdí
  • Zbavte se nadbytečných předmětů
  • Starejte se o své ložní prádlo

Eliminujte světlo

Rolety, žaluzie nebo tmavé závěsy. Pouliční světlo i projíždějící auta mohou být velmi rušivým elementem. Stejně tak můžete vyměnit žárovku v lustru za nižší výkon, anebo instalaci stmívače. Hladiny melatoninu, tedy spánkového hormonu stoupají s vyšší tmou. Příliš světla tento proces narušuje a může tak ztížit usínání i spánek.

iZdroj obrázku: Pixabay.com

Jiná barva může pomoci

Stěny byste měli přebarvit na modrou, zelenou, světle žlutou, stříbřitou nebo šedou. Všechny tyto barvy jsou velmi uklidňující. Barvy a jejich odstíny mají také psychologický efekt, protože ovlivňují atmosféru a naši náladu. Jemné barvy mají uklidňující účinek a pomáhají snižovat krevní tlak. Až se budete rozhodovat, zvolte spíš matnou barvu, než lesk.

Ovládněte minimalismus

Dejte si dohromady vše viditelné i uvnitř skříně. Čistě složené oblečení vyskládané do komínků, knihy poskládejte na úhlednou hromádku, anebo je raději uložte do knihovny. Investujte trochu času a upravte pokoj tak, aby se nikde nic neválelo a nebylo tam nic přebytečného. Nepořádek totiž rozptyluje vaše smysly. Strávit každý den pár minut úklidem vám neublíží a budete lépe usínat.

Věnujte péči ložnímu prádlu

Polštáře vyměňujte každé dva roky. Pravidelně ho perte a větrejte. Pokud můžete, investujte do kvalitních lůžkovin. Bavlněné, hedvábné, bambusové nebo lněné povlečení je nejlepší. Záleží na tom, co si můžete dovolit a co vám vyhovuje. Prostěradla s ložním prádlem vyměňujte pravidelně jednou týdně, vyperte a použijte aviváž. V měkkém a voňavém prádle se usíná hned lépe.

iZdroj fotografie: Freepik.com

Důležitý je také správný výběr polštáře, deky i matrace. Deka by měla být dost teplá, ale ne příliš. Polštář si vždy předem vyzkoušejte a spolehněte se na kvalitu. A to samé platí také pro matraci. Přírodní vlákna, jako je bavlna absorbují vlhkost a udrží vás v chladu. A když budete volit aviváž, vyzkoušejte levandulovou vůni. Podle odborníků zlepšuje kvalitu spánku.

Diskuze Vstoupit do diskuze
70 lidí právě čte
Autor článku

Marcela Libušná

Jako bývalá majitelka prosperujícího zahradnictví a bývalého zemědělského podniku, přináším na náš web unikátní kombinaci praxe a teorie. Mé bohaté znalosti transformují zahrady našich čtenářů do oáz plných života a krásy.

Zobrazit další články